Saturday 20 September 2008

Hari Raya...

Kehairanan tak terbendung...

Orang serononok berhabisan wang kerna Hari Raya... Seronok aku mendengar mereka sibuk membeli baju raya... Aku tak tahu... Mungkin pada mereka tuntutan agama kot(Rabel? ke Jeles? Aku tak tahu)... Dah la masa bulan puasa banyak berbelanja... Kisah kawan aku dan kebanyakan orang.. RM100++ semata-mata baju raya... Hidup 20 tahun jadi RM2000++. Kalau buat investment boleh beli kereta sebijik... Cubalah trade kat Common Stock....

Aku bersyukur kerna aku dibesarkan tak banyak baju raya... Rasanya takde terancam hari raya aku... Sembahyang Jumaat pun bukan pakai baju raya, t-shirt memadai.... Aliran wang keluarga aku cukup unik... tak perlu berbelanja besar untuk hari raya.... Mungkin aliran wang itu ke perut aku barangkali....

Hari Raya selalunya orang berasak-asak membeli barang makanan untuk stok sebulan. Lemang, rendang, ketupat, ayam, daging.... Seronok.... Paling kurang RM 350 per family... Ya... Pada masa inilah Supplier barang runcit mengambil kesempatan menaikkan harga barangan makanan... Bayangkan kalau orang tak berasak-asak nak beli barang-barang pada beberapa hari sebelum raya... Hmm.. Pasti takde orang ambil kesempatan....

Kalau tak menggangu hidup aku takde la aku nak komen(kecuali pasal baju raya), tapi asyik macam ni boleh mati... dah la minyak harga naik... Tolonglah Demanders, tak payah nak jenuh-jenuh nak beraya sakan... Penat la...

Salam Penat....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails