Sunday 26 October 2008

Kedai Gunting...





Dulu,
Ayahku hantarku ke sekolah,
penuh dengan harapan,
Berguna kemudian hari...

Dulu,
Ayahku sering bawaku...
Kedai gunting rambut yang teguh,
Kini berusia puluhan tahun lamanya...

Dulu,
Ayahku yang membawa aku,
Dia memaksa aku,
Gunting Rambut...

Tadi,
Tukang Gunting rambut bertanya
'Mana Bapa?',
'Dia sudah Tiada...' jawabku...
'Patutlah sudah lama tidak datang...' kembali jawabnya,
Teruslah dia bersembang dengan rakannya,
Sudahlah... Aku tidak faham apa katanya.

Detik itu,
Aku mengigatinya,
Singgah sahaja Kuala Kangsar,
Disinilah higgapnya,
Banyak kenangannya...
Dahulunya kayu...
Kini sudah berhawa dingin,
Dari tidak beruban...
Kini rambutnya mula berguguran,
Dari 4 Ringgit...
Kini 5 Ringgit.

Namum,
Kenangan tetap kenangan,
Aku terus pergi,
Membawa peninggalan ayahku,
Ke kedai ini...
Berzaman-zaman.

4 comments:

Anonymous said...

wahai encik estetika, ko ni m.nasir sebenarnye hahaha

Malkisideeq said...

mr abu..trima kasih atas bait ayh kepada yg berayah..telah Hero lah dia sebelum ini..takziah abu..smpi..

suhana said...

suka ini...rasa macam syahdu..

Hussien, Abu Zaid said...

Terima Kasih...
Bagaikan Karya Agung pulak...
Nanti aku nak try publish la...
Terima Kasih...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails