Wednesday 18 November 2009

Berkata Benar...

Mood: Emosional

'Kamu kene buat backup plan Zaid... Bukan senang nak buat akaun nih...'

Aih, sorang Cik Pandai yang nak demotivate aku nak belajar balik. Tolong la paham. Nak aku quit ke ape? Tau la dah lepas... Dalam keadaan aku macam nih boleh tak tolong diam dan biarkan aku buat keputusan aku sendiri.... Paham la kamu tu dah tua, dah ade hidup sendiri... Dah dapat MIA member ape semua. Tapi tolonglah faham keadaan aku sebelum berkata-kata. Haish.

Memang sukar menghadapi realiti kehidupan. Memang kita kena belajar daripada realiti itu. Tapi perlukah realiti itu didedahkan untuk menjatuhkan motivasi orang lain?? Fahamlah aku pendapat-pendapat yang cuba diketengahkan, mungkin untuk membantu keadaan aku yang boleh dikatakan rumit dan untuk memahami realiti.. Tapi boleh tak gunakan perkataan-perkataan yang boleh membuatkan aku tidur lena dimalam hari?

Pening...

Belum lagi aku nak ketengahkan kata-kata Cik Pandai yang lagi satu yang membuatkan rasa bersalah sampai sekarang. Dia nih sememangnya 'realistic' dan aku sememangnya aku menghormati dia sehingga sekarang kerana pendapat-pendapatnya yang sememangnya realistik. Tapi apabila difikirkan kembali, kata-katanya yang pedas itu sememangnya untuk membantu tapi... Emm... Mungkin dia cuba mengamalkan hadith Rasulullah:

'Berkatalah benar, walaupun ia pahit'

Em.. Sebab dia berkata benar itu membuatkan aku tak boleh tidur berhari-hari dan membuatkan aku seperti hidup dalam sumpahan dan tidak mampu untuk berfikiran optimistic lagi. Memang berbaloi realiti kehidupan ini...

Atau aku belum bersedia menerima realiti kehidupan ini??

p/s: Aku memikirkan satu konsep asas... Setiap orang punya masalah yang tersendiri. Jangan difikirkan kita lihat keadaan seseorang yang senang itu, dia terlepas daripada segala masalah. Cuma, mungkin yang membezakan adalah sebesar mana masalah yang dipikul.

2 comments:

ZOOL@TOD said...

'Berkatalah benar, walaupun ia pahit'

Tapi Islam juga suruh kita jaga hati saudara kita. Nak tegur biar berhemah.

Saya tidak berapa setuju dengan segelintir pendidik yang menegur dengan cara kasar (marh-marah dan adakalnya memaki-hamun). Ada orang kata "Dia mulut je celupar tapi hatinya baik". Kalau mulut dah celupar, hati confirm tak bersih.

Buat Abu, banyak-banyaklah bersabar (sebahagian dari Iman). Percayalah ada hikmah disebaliknya.

Hussien, Abu Zaid said...

Terima kasih En Zool...

Mengenai pendidik tersebut, walaubagaimanapun beliau adalah guru saya... jadi saya tetap menghormati beliau... namum... apabila dipikir2 balik terkilan juga... tapi sekurang-kurangnya saya dapat memahami pelbagai jenis ragam manusia....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails