Sunday 10 October 2010

Alter Ego


Alter Ego Definition

People have different views on what exactly alter ego is. Here, we will talk about alter ego in the terms that it is a person that people create within themselves and relate to the person in terms of making it an ideal. Once a person creates an alter ego, they start dreaming about the same and living a life of their own with the alter ego. If you are wondering how alter ego is created, then here is some piece of information that can be of help to you.

• Usually, people who have been deprived or who haven’t been able to do what they always wanted to do in life have an alter ego. They seem to live in their dreams and have a life of what they had always wanted.

• They imagine themselves in the world of their dreams and reach their goals with the help of this alter ego. Most of the times the interest of the person and his/ her alter ego are the same and they try to develop it in their own manner.

• There are many people who are unaware of them having an alter ego and there are some who might be aware of the fact. If you know someone who has an alter ego, then you need to observe the person very carefully as distinguishing them can be close to impossible.

Having an alter ego at times can be beneficial, provided it does not go overboard. It gives the person a sense of completeness. However, if the alter ego is more perfect than your real self, then it can result in low self-esteem. It is also at times seen that if the alter ego is dominating, then it can prevent a person from leading a normal life. If you have an alter ego then it is important that you don’t let it dominate over your personal life. This can affect your friends and family in a negative manner.

If you are on the other side of the coin and know that a person is suffering from the alter ego problem, then it is important that you keep a watch on the person. Make note of situations when the person is his/ her normal self and when the person acts as the alter ego. If the alter ego seems to dominate the person, then it is better that you keep such situations at bay so that it does not affect the healthy life of the person.

It is important that you talk to the person suffering from alter ego about their goals and ambitions, this can help you in knowing the hidden desires and you can help the person come out of the alter ego world. However, if the alter ego is less dominant but still is causing a problem, then you definitely need to work this out with your loved one. Talking and understanding the person is the best suggestions that anyone can give you in case of alter ego. So, talk to the person and let him/ her know that how much you care and love them and help them overcome this problem.



********

Aku baru sahaja pulang dari bermain bowling dan menonton wayang bersama Baihaqie dan Faiz Manap. Aku tersenyum sepanjang bergembira nampaknya. Manakan tidak, seronok jumpa kawan-kawan dan bowling tak pernah kalah mahupun menang. Dapat no 2 sahaja. Gembira sekurang-kurangnya kerana aku baru sahaja belajar main bowling. Haha. Selain itu target aku untuk dapatkan 100 markah untuk 2 game yang pertama tercapai walaupun yang terakhir aku hanya mendapat 98 markah. I think its good enough for a beginner like me. Deme dah main lama. Haha. Selepas itu menonton wayang cerita bertajuk 'The return of Chen Zhen'. Tidak dirancang dan hanya beberapa minit keputusan dibuat akhirnya semua setuju untuk menonton cerita ini. Dan seperti biasa Persanjung menjadi lokasi terakhir sebelum pulang.Dan aku menghantar Baihaqie pulang ke rumah sewanya di Pekan Razaki.


*******

Perjalanan pulang aku seperti kebiasaannya akan melalui Taman Seri Botani, Clearwater, Batu Gajah dan sampai ke highway Ipoh - Lumut. Seperti kebiasaannya. Namum kali ini aku kelajuan tidak seperti biasa. Lebih perlahan daripada sebelumnya. Sambil ditemani lagu dari 'Heaven In Her Arms' aku teringat satu perkataan iaitu 'Alter Ego'.

Aku tersedar bahawa hampir satu tahun kebelakangan ini, ada sedikit permasalahan menganai pemikiran aku. Mungkin disebabkan ada peristiwa-peristiwa yang tidak dapat dielakkan, pengalaman, permasalahan tidak kira dari masalah keluarga, masalah bersama rakan-rakan, aweks, rumahtangga orang lain, pandangan masyarakat,dan lain permasalahan semuanya datang. Dan ada diantaranya masih terngiang-ngiang dalam kotak pemikiran dan hati aku.

Aku sering mempersoalkan mengapa perkara ini terjadi dan akhirnya blog ini antara tempat peluahan perasaan. Bila dilihat kembali, kesemuanya entri-entri sebelumnya melibatkan kitidakstabilan dan menuju kearah kegelapan. Haha.

Kebanyakkan keputusan dalam kehidupan harian aku bermasalah dan banyak perkara yang tidak kena. Awal semester, malam-malam aku sering tidak dapat melelapkan mata berfikir dan terus berfikir. Masa depan bakal ditempuhi, masa depan, masa depan dan masa silam. Masa silam mungkin tidak dapat diubah namum masa silam hampir pasti menyebabkan kerosakan akal aku secara total serta mempengaruhi masa hadapan aku. Dan apabila kedua-dua perkara ini dihubungkaitkan maka timbullah satu konflik. Dari konflik ini terciptalah 'enam bulan sembilan' yang sememangnya tinggal separuh jalan, peristiwa tidak dapat tidur malam, dan ini membawa kepada beberapa masalah lain.

Kemungkinan besar juga kekurangan komunikasi menjadi antara faktor merosakkan minda aku dalam satu tahun kebelakangan ini. Kesunyian lebih tepat. Aku tidak mudah mesra secara jujurnya. Dan itu adalah masalah sehingga aku ingin menjadi seorang yang 'Anti Society'. Tidak pernah lekang daripada muka aku menjadi seorang serius. Apa sahaja yang berlaku di dalam organisasi yang didalamnya aku tidak mahu ambil tahu.

*******

Jauh disudut hati, ada perasaan ingin bermasyarakat, berpersatuan dan sebagainya. Aku menyedari aku tiada pengalaman. Apalah sangat pengalaman aku semenjak menjadi seorang pelajar universiti. Semasa diploma contohnya, kapasiti manusia terlalu ramai ditambah dengan makhluk 'gila pangkat'. Urgh~ Mungkin mereka cuba mengambil peluang yang ada namum one word 'annoying'. Jadi sebagai keputusannya, hari keluarga, dinner semua aku tidak hadiri mahupun sertai. Walaupun diorganize 'batch' sendiri. Haha.

Semasa peringkat Ijazah pula, tiada peluang atau takut merebut peluang kerana beberapa masalah.

Namum ini bukan sebab utama.

*******

Alter Ego. Datang apabila ia sampai dikemuncak perasaan. Seronok melayan perasaan sehingga memberikan kesan negatif pada diri sendiri dan pandangan orang lain. Dan aku tahu itu. Urgh~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails