Tuesday 28 July 2009

Belajar??

Baru bangun dari tidur. Pagi tadi kepenatan buat assignment LAW yang tak siap-siap dan aku terus tidur. Sebelum tidur aku terfikir sesuatu.

Dalam semester ini aku memang agak berubah sedikit, terlalu menyibukkan diri dengan perkara-perkara yang sudah lama tidak dilakukan. Belajar...

Kali terakhir aku belajar dengan bersungguh-sungguh adalah semasa aku Part 7. Pada pandangan aku, apabila aku agak bersungguh-sungguh aku menjadi seorang yang lain. Beremosi, tak mahu bergaul dengan masyarakat dan banyak perkara negatif yang lain. Namum, semasa Part 7 dahulu aku telah dineutralizekan housemate dan jiran yang sangat cool dan kecoh iaitu Peanut, Yen, Apai, Jamil dan rakan-rakan. Kalau tiada mereka, maka sesungguhnya tiada kehidupanlah aku kemungkinannya.

Berbeza dengan dahulu, aku hanya mengambil 2 subjek semasa Part 7 dan bersama rakan-rakan yang baru aku kenal. Hasil daripada sedikitnya subjek yang aku ambil maka aku menjadi seorang yang ego di dalam diri kerana tumpuan yang diberikan namum aku memang akan merendahkan diri kerana aku secara jujurnya tidak mengenali orang sekeliling aku.

Namum kini, aku cuba kembali kepada kehidupan seperti dahulu. Penuh emosi dan banyak berfikir. Tetapi memang banyak bezanya berbanding masa yang sudah lepas itu. Subjek yang banyak, komitmen terhadap rakan-rakan dan perkara-perkara lain. Masa yang semakin suntuk rasanya dan ini menyebabkan aku datang ke kelas lewat berbanding dengan orang lain(samaada memikikirkan cara untuk menyelesaikan masalah ataupun belajar).

Selain itu, kerana terlalu rajin kononnya mulalah membuat keputusan yang aku fikirkan tidak logis diterima akal. Balik ke Perak semata-mata ingin mengambil buku LAW yang hanya 2 biji bilangannya. Bila difikirkan memang tidak mendatangkan banyak faedah kerana masa yang semakin suntuk dan pada hari khamis aku akan kembali ke Seri Iskandar. Namum mujurlah ibuku ingin melawat Opah dan adikku di sekolahnya. Maka dapatlah perbuatan ini di'cover' dengan niat-niat murni tersebut.

Selain itu aku juga membawa buku TAX dengan harapan ingin membuat beberapa nota dan penuh harapan juga agar aku boleh belajar semasa waktu lenggang di rumah saudaraku dan semuanya hampas sahaja.

Semalam, aku meminta slides IBM yang disediakan oleh Usop Z. Dengan assignment LAW yang tak siap-siap lagi aku ingin menambah kerja pada masa dan tidak sepatutnya aku buat mungkin. Dengan kata lain aku cuba menjadi seorang perfectionist. Aku mahu membuat semua perkara/kerja agar ianya sempurna pada pandangan mata aku.

Aku tak mahu perkara-perkara tersebut merubah kehidupan. Cukuplah bersederhana dalam semua perkara. Mahupun dalam membuat keputusan dan belajar sekalipun. Mungkin mengulangi satu paper ini merunsingkan aku tapi aku ada sebab untuk tersenyum lagi apabila aku berada di Seri Iskandar. :)

Satu lagi post yang membosankan tentang hidup aku yang sememangnya tidak menarik. Haraf maaf atas segala kelakuan yang yang menjengkelkan selama ini =(

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails