Saturday 14 February 2009

Jerat

Aku di waktu ini
Sering terjerat dengan perangkap yang dipasang
Oleh diriku sendiri

Aku berusia 100 tahun
Aku telah mengkaji kehidupan manusia keseluruhannya
Tapi ia sebenarnya tidak mendatangkan apa-apa kesan

Jerat itu aku pasang
Adalah berdasarkan apa yang dilalui manusia lainnya
Tapi aku buta
Aku tidak melangkah dengan betul

Mana ada kebahagian di dunia ini
Semua itu penipuan
Yang ada hanya kesengsaraan

Jerat itu membunuh aku dengan cepat
Tapi aku hidup kembali
Tapi aku bakal terjerat lagi
Lalu membunuh aku lagi
Aku buta

Aku tidak dapat menilai kehidupan ini
Ia hanya suatu konsprirasi
Yang ditentukan oleh yang Maha Esa

Aku akan mengkaji jerat-jerat itu
Lalu aku akan bina satu lagi jerat
Yang bakal membunuh orang lain
Tanpa mengenai kepalaku sendiri

Tidak senang dengan kehidupan sendiri

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails