Saturday 6 June 2009

Pedas!!!!

Semalam aku memandu ke Negeri Sembilan. Kali pertama memandu ke Selatan. Sungguh teruja. Aku seperti biasa ditugaskan menjadi seorang 'dreba' untuk menghantar nendaku ke Pedas. Sungguh beria beliau ingin menghadiri kenduri yang bakal berlangsung pada hari Ahad ini. Ada beberapa perkara menarik yang aku ingin kongsikan pada 'post' kali ini.

Berhenti di Senawang

Tiada apa menarik disini sebenarnya. Namum, apa yang menaraik disini adalah melihat gelajat mamat 'comel + nakal + buas + eksperimental + engineer + pelari jarak jauh + emo + tak reti duduk diam'. Dia adalah adik saudara aku yang suka menyelerakkan rumah aku dan aku telah dimarahi oleh mak aku hasil karya dia yang agung. Namum dia tetap comel. Di Senawang, dia telah makan dengan kapasiti comel yang cukup membuatkan aku terkedu. Hahaha. Aku terfikir akan keganasan aku yang dahulu kala telah bersikap ganas terhadap adik aku dahulu kala. Sejenak aku tertanya 'Mengapa dahulu aku terlalu 'emosi+ganas=penderaan' terhadap adik aku'. Menyesal seketika....

Solat Jumaat di Pedas!!!

Aku sebenarnya merancang untuk meninggalkan mamat 'comel + nakal + buas + eksperimental + engineer + pelari jarak jauh + emo + tak reti duduk diam' di rumah saudara aku. Namum apakan daya, hasil daripada elemen 'emo dan buas', beliau telah berjaya membuatkan aku tidak melawan. Dia berjanji nak duduk diam-diam.
Namum, apabila sampai di masjid seperti biasa dia mengeluarkan elemen 'tak reti duduk diam' semasa khutbah dibacakan. Dan ditambah dengan elemen 'eksperimental+engineer' dia telah menjumpai screw driver. Adoi... Ape-apelah....

Leman Dawi Cendol Stall


Dalam perjalanan pulang dan sempat aku dan mak saudara aku bercerita tetang manusia(Paham2 la... Hahaha). Ada juga bercerita tentang satu kedai cendol yang masuk dalam rancangan Majalah 3. Terbitan stesen televisyen tempatan.
Tiba-tiba dalam perjalanan, kedengaran jeritan 'HAA!!! ZAID!!! TU DIA!!!!' Adoi... Malas sebenarnya kerana aku tak cukup tidur malam sebelumnya, namum ikutkan sahaja. Buat aku satu putaran 'U'. Parkir keretaku, sememangnya ramai pengunjung dari semua pelosok negeri.
Apa yang menarik adalah:
  • 'Beli sekali.... Boleh tambah banyak kali.' Satu strategi yang menarik. Menurut cerita mak saudaraku, pada masa mudanya, Leman Dawi ini telah dihalau kerana ingin menambah cendol kerana beliau tiada wang. Dan kini dia membuka membuka kedai cendol dengan tiada cas untuk cendol yang ditambah. Selain itu ada disediakan air barli PERCUMA. Boleh ambil, tambah dan bawa balik. Menarik bukan. Tanpa sebarang cas.
  • 'Telatah Leman Dawi'. Beliau sememangnya banyak cakap. Beliau akan bertanya kepada pelanggannya berasal dari mana dan memberitahu tentang negeri si pelanngan terbabit. Dari sejarah, kapasiti keluasan dan lain-lain. Dan ini adalah antara tarikan yang sungguh menarik di kedai ini. Maka tidak hairanlah ada pelanggan dari Kedah(antaranya Pak Cik Tua yang makan di sebelah meja aku), Perak dan lain-lain ke sini.

Namum, tidak sesedap cendol Talib di Kuala Kangsar. Hahaha. (Mat, if you read this, belanje la aku... Hahaha). Selepas makan berlalulah aku pulang...

2 comments:

Chocolate + Caramel said...

haha..mad dh bace blom entry ni??=P

Hussien, Abu Zaid said...

Haha... Pasti belum... huhuhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails